Miso- og soyamarinert torsk med stekt kål og sopp

1. Marinade:
    Kok opp sake og mirin og la alkoholen fordampe før du tilsetter soyasaus og miso og rører godt. Tilsett sukker og kok opp på ny under omrøring. Ta av platen og sett til avkjøling.
  2. Del opp fiskefileten i 4 like biter. Tørk med kjøkkenpapir og legg filetene i en beholder med lokk. Hell marinaden over og sett I kjøleskapet i 1-3 døgn.
  3. Ta fisken opp av marinaden, men ikke tørk av marinaden. Den trengs for å karamellisere overflaten.
  4. Varm olje i en stekepanne og stek fisken i 3 minutter på hver side. La etterstek i ovnen ved 150 grader I 5 minutter til den flaker seg.
  5. Kål:
    Del opp kålen i 10 x 5 cm strimler. Kok opp vann og blansjer. Skyll i kaldt vann. Ha litt mer olje i pannen du stekte fisken i, varm opp, ha i kålen og la den bli litt svart i kantene.
  6. Sjampinjong:
    Skyll, tørk og del sopp i skiver. Varm olje og smør i en panne og stek soppen raskt. Tilsett soyasaus og kok inn.

Lag risotto eller kok ris.

Server fisken oppå risotto eller ris og arranger kålstrimler, finhakket vårløk og stekt sopp rundt. Kok evt ut pannen med litt vann og hell over som en sjy.

Her finner du veldig mange oppskrifter med torsk

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Laksefylt kål med gulrotkompott og sprøtt flesk

1. Fiskekraft:
  2. Rens fiskehodet for gjeller og øyne.
  3. Legg fiskebeina, hode og hale i en stor bolle, rens bort alle urenheter og ha i kaldt vann. La det ligge i cirka ti minutter før du lar vannet renne av.
  4. Legg fisken i en vid tykkbunnet kasserolle og ha i fire liter kaldt vann. Ha i suppegrønt og kok sakte opp. Ta av skummet som kommer til overflaten etterhvert.
  5. La det småkoke i 15 minutter før du heller det gjennom en finmasket sil eller dørslag kledt med linduk for å få en klar kraft.  La det stå.
  6. Laksen:
  7. Del laksen i skiver på cirka 1 centimer tykkelse. Legg skivene på en tallerken og ha på salt og pepper og sett skivene i kjøleskapet.
  8. Skjær flesket opp i små terninger, forvell dem i kokende vann i to minutter og hold dem deretter en kort stund under kaldt vann.
  9. Kålen:
  10. Kok opp rikelig med saltet vann i en stor kjele og blansjer kålen hel i 3 minutter,  la den renne av seg og hold den så under kaldt vann i 10 sekunder. Gjenta prosessen på nytt.
  11. Du koker kålen to ganger: først for å beskytte de innerste lagene, deretter for å gjøre kålen lettere fordøyelig.
  12. La kålen renne av seg, og del opp kålen blad for blad. Behold de fineste bladene og spar hjertet av kålen til en suppe.
  13. Gulrotkompotten:
  14. Ha gåsefettet i en støpejernsgryte, ha i flesket og finhakket løk og stek til blanke.
  15. Skrell gulrøttene, del dem på langs og ta ut kjernen. Kutt dem i skiver og ha dem i pannen sammen med løken og stek til de får litt farge. Salte lett, legg på lokk og stek i 30 minutter på lav varme. Hold det varmt.
  16. I mellomtiden kler du et dørslag med linduken/ kjøkkenhåndkle og  passer på at det ligger slik at du lett kan samle endene og lage en bunt.
  17. Start med å legge to lag med store kålblader og pass på at lagene overlapper hverandre,(etter kokingen skal kålen være formet som en ball), legg så et lag med laks, så kål, så laks helt til alt er brukt opp. Avslutt med et dobbelt lag med kål.
  18. Lukk kjøkkenhåndkleet og stram det til det er formet som en ball. Knyt sammen med hyssing.
  19. La fiskekraften få et oppkok før du forsiktig legger i den fylte kålen. La det småkoke I 15 minutter før du snur ballen og lar den koke i 5 minutter til.
  20. La kålen renne av seg før du forsiktig åpner ballen i en bolle (den bør holde seg sammen). Legg den deretter over i støpejernsgryta oppå gulrøttene, baconet og løken og la den trekke på lav varme i cirka 30 minutter.
  21. Helt på slutten av koketiden har du på nykvernet pepper.
  22. Server den laksefylte kålen oppdelt i stykker sammen med gulrotkompotten og en god hollandaise.

Fakta: Denne oppskriften er hentet fra filmen Bon appétit, hr president som er den sanne historien om Mme Danièle Mazet-Delpeuch som ble hentet inn av president François Mitterrand for å være hans personlige kokk.

Her finner du veldig mange oppskrifter på laks, ørret og røye

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Danièle Mazet-Delpeuch

Kveite med savoykål

Fremgangsmåte

1. Strimle fiskefiletene og stek dem i langpanne ved 200 grader i ca 4 minutter (til kjøttet er kritthvitt).
  2. Del opp sopp, kål og hvitløk og surr alt mørt i teriyakisaus.
  3. Sesamfrøene ristes i varm panne og blandes med den sursøte sausen og chilien.

Sendt inn av Inkognito

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.