Tester

Nyheter i Vinmonopolets basisutvalg

Sjekk ut basisnyhetene her

Noen knallgode øl, supre topprieslinger og noen snacksy rødviner. Deriblant en etterlengtet gresk rødvin. Slett ikke verst tilsig i basishyllene, med andre ord.
04 September 2015 - 16:24

Det kommer neppe som noen overraskelse, men blant basisnyhetene i september er det mange spennende nye øl. Primært norskbryggete som Grünerløkka Fatlagra Bourbon Stout, Ægir Teeling Revival Irish Whiskey Barrel Stout og Sør Øst Høst Hoppy Red Ale. Alle tre som skapt for høstlig kos, de to første uten mat og det siste med.

Rett i kjelleren

Helt på topp befinner også et knippe superrieslinger seg: Kühling-Gillot Nierstein Pettenthal Riesling Trocken GG 2014, Philipp Kuhn Burgweg Riesling Trocken GG 2014, Von Winning Forster Ungeheuer Riesling Trocken GG 2014 og Philipp Kuhn Steinbuckel Riesling Trocken GG 2014. Alle fra den utfordrende, men likevel syrefriske og lagringsdyktige 2014-årgangen som i øyeblikket er i sin pureste ungdom. Fingrene av fatet med andre ord.

Mineralske rødviner

Unge er også Domaine les Alexandrins Saint Joseph l'Arène de Coeur 2013 og Farge Saint Joseph Terroir de Granit 2013, men etter en runde i karaffelen er de absolutt drikkbare allerede denne høsten.

Jakter du i det mineralske rødvinshjørnet finnes det også andre godbiter litt utenfor allfarvei. Først og fremst greske Kir-Yianni Ramnista 2012, en av de beste produsentene fra det spennende området Naoussa, men også østerrikske Heinrich Zweigelt 2013 fra en av Østerrikes beste (rødvins)produsenter.

En god håndhull sørafrikanske rødviner, blant andre fra A.A. Badenhorst og Lammershoek, bør får plass i handlekursen.

Gode «billigviner» er spanske Bod. Barahonda Carro Monastrell Viñas Viejas 2013 og Los Frailes Barrica 2013 som finnes i så å si alle polutsalg.

Nedenfor er alle basisnyhetene listet etter poeng.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.