Linsesuppe med lam og koriander

Fremgangsmåte

1. Kutt lammekjøttet i strimler og bland inn kummin, salt og pepper. La kjøttet stå og ta til seg smak fra krydderet i 30 minutter.
  2. Brun det raskt i varm gryte med olje. Ta ut kjøttet.
  3. Tilsett finhakket løk, hvitløk og ingefær og fres videre i gryta ett minutt.
  4. Ha i chili, linser, tomater og vann og la suppen småkoke i 30 minutter.
  5. Ha kjøttet tilbake i gryta sammen med koriander og mynte. Server med brød.

Linsesuppe med lam og koriander varmer magen på en kald vinterdag. Om sommeren er linsesuppen kosemat for lyse kvelder.

Flere lammeretter fra hele verden finner du her

Lyst til å lage en annen suppe finner du mange du mange forslag her

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Matprat.no

Mulligatawny

Fremgangsmåte

Del kyllingen/høna i fire deler og skjær bort synlig fett. Hvis innmaten følger med, tar du vare på den.

Varm en stekepanne og rist krydderene under stadig omrøring. Hell ut av pannen. Varm 2 ss smør i den samme pannen og brun kyllingen/høna på begge sider og sett til side.

Hell av mesteparten av stekefettet og fres hvitløk, løk, selleri og gulrot i den samme pannen til det er blankt.

Tilsett krydderblanding, kylling/hønsedelene og vann/buljong. La småkoke i 30 minutter. Ta opp kylling/hønsedelene og sett til lett avkjøling. Tilsett ris og kok videre I 15 minutter. Fjern eventuelt overflødig fett.

I mellomtiden løsner du kylling- eller hønsekjøttet fra skroget og skinnet og skjærer det opp i pene biter. Tilsett kjøtt samt eplebiter, yoghurt og kokosmelk i kraften. La trekke videre i 10 minutter. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.

Dryss over persille og mandelspon før servering. Nytes sammen med godt brød, gjerne naan.

Hønsekraften:
Del høna i fire. Fjern synlig fett. Legg i en gryte med grønnsakene. Hell på vannet og kok opp. Skum av. Tilsett laurbærblad og krydder.

Skru ned varmen og la småkoke i 1 ½ time. Sil kraften ved å legge en ren kjøkkenhåndduk i et dørslag.

Her finner du mange flere deilige supper

Mange asiatiske supper du bør prøve

9 lettlagete supper å ta med på tur

Slik lager du kraft selv

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Apéritif

Skottland
    Volum: 0.70 l Pris: 730.00 kr Bestillingsutvalget
    89 POENG
    Frankrike
    Volum: 0.75 l Pris: 299.90 kr Bestillingsutvalget
    87 POENG
    Spania
    Volum: 0.38 l Pris: 149.90 kr Bestillingsutvalget
    86 POENG
    Belgia
    Volum: 0.33 l Pris: 46.80 kr Bestillingsutvalget
    86 POENG
    Spania
    Volum: 0.75 l Pris: 124.90 kr Bestillingsutvalget
    78 POENG

Kyllingsuppe med indisk vri

Fremgangsmåte

1. Del kyllingfiletene i biter og stek dem i smør i en stekepanne.
  2. Smelt smør i en stor kjele og ha i finsnittet chili, revet ingefær, gulrot, eple og løk.
  3. Ha i karripulver og la det surre sammen med grønnsakene noen minutter før du har i finhakket hvitløk det siste minuttet og tilsetter hønsebuljong.
  4. La alt koke sammen i 10 minutter. Kjør suppen sammen til den er glatt og uten klumper med en stavmikser eller i en foodprosessor.
  5. Ha i matfløten og smak til med salt og pepper. Ha i kyllingbitene.

Serveres med nanbrød og rikelig med finhakket, frisk koriander.

Her finner du mange flere deilige supper

Mange asiatiske supper du bør prøve

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Thailandsk oksehalesuppe

Fremgangsmåte

1. Varm oljen i en stekepanne eller gryte, brun oksehalene godt. Ta dem opp av gryta.
  2. Fres løk, hvitløk og chili i oljen uten at det blir brunt. Ha i limebladene eller sitrongresset, lime- og sitronsaft og sukker, vend godt sammen.
  3. Tilsett hakkede tomater, chili, tomatpuré og buljong/kraft. Legg oksehalene tilbake i gryta og la det hele småkoke i ca. 3 timer, til kjøttet er mørt og løsner fra bena.
  4. Ta beina ut av kraften, kjøl dem litt ned og sett kraften til side så lenge. Skjær eller plukk kjøttet av beina. Ta limebladene/sitrongresset ut av kraften.
  5. Ha så kjøttet tilbake i suppa, og tilsett paprika, squash og galangalrot/ingefær. La suppen småkoke i 15-20 minutter.
  6. Like før servering tilsettes 2 ss hakket koriander.

Tips: Suppen skal være litt "skarp" og sterk. Er den for sterk, kan du tilsette 1 dl kokosmelk for å runde av smaken.

Sendt inn av Matprat.no

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.