Fersk makrell på japansk vis

Fremgangsmåte

Et lite tips som jeg lærte av japanske kolleger. Dette kan med fordel gjøres om makrellen skal stekes på panne eller grilles.
 Fileter fisken, deretter legges filetene med skinn-siden ned på en tallerken el. (husk at en del væske vil renne av filetene).
  1. Strø så en god mengde (prøv deg frem) finsalt på filetene og la dem ligge og modne i 8-10 timer, gjerne 12 i kjøleskap.
  2. Ved steking i panne tørk av saltet og væsken, legg tørr direkte i panna, fett fra filetene vil så "skyte" ut. Resultatet er makrell med fantastisk konsistens og smak.
Prøv gjerne andre fete fiskeslag som ørret, laks, etc.

Sendt inn av Odd Helge Gangstad

Stekt og marinert makrell

Fremgangsmåte

1. Vend makrell i en blanding av mel, salt og pepper. Stek dem gylne i olje, ca. 2 minutter på hver side.
  2. Marinade:
    Rens og skjær gulrot, rødløk og hvitløk i tynne skiver, og hakk friske timianblader.
  3. Stek grønnsakene og timian i olje til det begynner å bli brunt. Hell på hvitvinseddik og vann, tilsett laurbærblad, salt og pepper.
  4. La marinaden koke i et par minutter, og hell marinaden over fisken.

Server makrellen med potet og salat ved siden av.

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Godfisk.no

Stekt makrell i marinade

Fremgangsmåte

1. Fjern bein fra makrellfiletene, skjær noen snitt i skinnet og stek eller aller helst grill dem og la dem avkjøle.
  2. Finhakk løk og hvitløk og bland dette med olje, hvitvin og hvitvinseddik. Smak til med salt, pepper, sukker paprika og tabasco.
  3. Hell marinaden over makrellfiletene og la dem marinere ca 30 minutter. Det gjør imidlertid ikke noe om fisken blir liggende lengre i marinaden.
  4. Du kan servere en salat til og denne friske avocadomosen.
  5. Kjør alt i mikser til glatt konsistens.

Drikke som passer til denne oppskriften

Stekt makrell med rømmesaus og agurksalat

1. Agurksalat:
    Lag agurksalaten minst en halvtime før du skal spise.
  2. Bland sammen vann, eddik, sukker, salt og pepper.
  3. Skjær agurken med mandolin eller ostehøvel og legg skivene i laken.
  4. Fisken og sausen:
    Skjær ut filetene på makrellen.
  5. Bland mel, salt og pepper og vend makrellfiletene i blandingen.
  6. Stek filetene i ca 2 minutter på hver side.
  7. Ta ut fisken. Strø hvetemel i pannen og ha i rømme. Visp i sausen og spe med litt melk eller fløte til ønsket konsistens.

Server med kokte poteter.

Tips:
Steker du på skinnsiden til sist unngår du at filetene vrir seg. Steker du skinnsiden først kan du presse fisken flat noen sekunder med stekespaden.

Drikke som passer til denne oppskriften

Makrell med spisskummen som i Marokko

Fremgangsmåte

1. Rens (hodet kan godt sitter på) og skyll og tørk makrellen. Legg den på et ildfast fat.
  2. Varm 2 ss olje i en stekepanne og stek krydderblandingen ved svak varme. Fyll makrellen med krydderblandingen. Dryss litt salt over.
  3. Skjær chilien i strimler og tomatene i skiver. Legg grønnsakene i og rundt fisken. Hell over resten av oljen.
  4. Del sitronen i to. Press sitronsaft fra halve sitronen over og del den andre i skiver. Legg sitronskiver på toppen.
  5. Stek makrellen i 20-30 minutter ved 200 grader. Har ovnen varmluftsgrill, bruk gjerne den og sett den på 195 grader i 25 minutter.

La retten avkjøles litt, dette gir mer smak.

Serveres med salat, ris, brød eller bakte poteter.

Tips:
Du kan bruke havabbor eller fjellørret/røye i stedet. Det smaker minst like godt.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Det møreste kjøttet av alle er reinsdyrfileten. Den fortjener det beste følget, og det er faktisk veldig lett å lage.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Ukens drink