Cocktailen som har fått sin egen festival

Cocktailen som har fått sin egen festival

Dick Bradsells klassiske cocktail Espresso martini er populær så det holder i Melbourne. Årsaken er såre enkel.

- I Melbourne elsker vi kaffe. Og vi tar gjerne et glass. Kombinasjonen av de to er en åpenbar suksess, sier Tom Baker, deleier i destilleriet som står bak kaffelikøren Mr Black.

Han mener dessuten at drinkens appell sprer seg også til andre storbyer.

- Denne cocktailen er sterkt etterspurt i byer der det drikkes mye baristakaffe, som i New York, Sydney eller London.

Et bevis på den enorme populariteten viste seg i november 2016. Da fant det sted en Espresso martini-festival i Melbourne. Tom gjorde research før festivalen for å sjekke om noen hadde gjort dette før, men nei, denne var den første i sitt slag. Ingen andre festivaler hadde noen gang før vært tilegnet én enkelt cocktail.

Det kunne altså blitt fiasko. Men ikke i Melbourne. Espresso martini-festivalen som gikk over en helg hadde 2000 besøkende og billettene ble sluttsolgt i løpet av tre dager. Aller mest populær var fredagseventet som ble utsolgt på 60 sekunder.

- Det er helt utrolig, sier Tom Baker.

Tilnærmet speakeasy

Etter en slik førstegangssuksess besluttet arrangørene å utvide med Sydney. Denne fant sted i mai i år med 3500 besøkende. I Melbourne kommer årets utgave til å ha 7000 billetter for salg.

Chris Hysted er barsjef på The Attic.
Chris Hysted er barsjef på The Attic.

I cocktailhovedstaden må lokalbefolkningen fram til festivalen åpner, ta til takke med å slurpe Espresso martini på byens barer. På to av dem, Black Pearl og The Attic (som egentlig er samme bar, den ene ligger en trapp opp) selger de flere enn 500 Espresso martinis per måned.

- Den er vår mest populære cocktail, sier Chris Hysted (bildet over), barsjef på The Attic.

På “loftet” har Chris jobbet i 10 år. Eller, rettere sagt, han har servert cocktails på The Attic siden baren åpnet for fem år sedan. Før det befant han seg en trapp ned på Black Pearl som ligger på gateplan. Om du ikke vet at The Attic ligger på loftet til Black Pearl, er det vrient å finne baren. Den er omtrent som en speakeasy.

- Vi hadde en gjest for en tid siden som sa at The Attic er som en oase i en ørken av “bogans” (red. anm. bønder), sier Chris og ler høyt og buldrende:

- Det kan nemlig bli ganske heftig på Brunswick Street i helgene. Men til oss kan man komme

Her finner du barene

The Attic/Black Pearl ligger på 304 Brunswick Street, i forstaden Fitzroy. På Brunswick Street ligger det restauranter, barer, mindre konsertlokaler, alternative klesbutikker m.m. Tidligere var området relativt bohempreget, når er det bare trendy.

Barene bytter drinkmeny to ganger i året. De har forskjellige menyer.

The Attic: Torsdag (19-01), fredag og lørdag (19-03)

Black Pearl: Alle dager 17-03

for å chille med venner. Det er aldri for mye folk her oppe.

Fatmodner cocktailen

På Black Pearl/The Attic har bartenderne, på grunn av den utrolige pågangen, eksperimentert seg fram til en Espresso martini fra fat, ikke av tre, men metallkeg av typen som brukes til øl. Seks måneder har det tatt. Men nå er de fornøyde.

- Vi har endelig fått cocktailen til å fungere i fat, sier Chris.

De bruker Mr Black kaffelikør og Ketel One vodka i sine Espresso martinis. Drinkens konsistens blir annerledes fra fat sammenlignet med når den ristes og serveres direkte.

- Den får en mer fløyelsaktig konsistens etter fatmodningen. Når du så rister den, vekkes drinken mer til liv igjen. Og tilsetter du litt nitrogen, blir den glattere og mykere.

Tom Baker (tv) og Philip Moore står bak kaffelikøren Mr. Black.
Tom Baker (tv) og Philip Moore står bak kaffelikøren Mr. Black. Foto: Nikki To

Metallkegen inneholder 19 liter som tilsvarer rundt 80 cocktails. Om det ikke hadde vært for Espresso martini, ville det ikke vært mange vodkadrinker som ble sendt over disken på The Attic.

- Den står for 90 prosent av alle vodkabaserte cocktails vi selger, konstaterer Chris.

Resten er drinker som Vodka mule, Cosmopolitan, Vodka soda og Vodka martini. Ellers er det gindrinker som er det store her som alle andre steder. Chris forteller at de opplever en renessanse for vakre klassiske cocktails.

- Martinis er populære. Southside er også en fortryllende drink. Negroni er dessuten godt likt,

Mr Black Kaffelikør

Mr Black er en kaffelikør fra Australia som ble lansert i 2012. Bak produktet står Tom Baker og Philip Moore. De kjøper sine kaffebønner fra farmer de har besøkt, og det er viktig for dem at bøndene får godt betalt. De har avtale med et titalls kaffebønder rundt om i verden. De bruker blant annet brasilianske arabicabønner, etiopiske djimmahbønner og kaffebønner fra Papua Ny Guinea.

Kaffen som brukes i likøren er kaldpresset ved 23 grader og det brukes verken smakstilsetninger eller konserveringsmiddel.

Les mer her 

sier Chris.

Oppkvikkende

Under mitt besøk på The Attic forbereder Chris og hans kollega mis-en-place-en for kvelden. Det ristes og kuttes, og kveldens første Espresso Martini skjenkes for å teste at alt er som det skal før gjestene kommer. Klokken nærmer seg åtte og det er en torsdagskveld.

- Torsdager er stille og nå spiser alle middag. Etter hvert kommer de hit og bestiller en Espresso martini, sier Chris.

Cocktailen har i motsetning til det du kanskje skulle tro en helt kjønns- og aldersnøytral appell.

- Alle som kommer hit bestiller denne drinken. Yngre, eldre, menn og kvinner, smaken appellerer til dem alle, sier han.

Fra Black Pearl.
Fra Black Pearl.

Det er en drink man bestiller når man egentlig er klar for å gå hjem, men etter en Espresso martini, får du ny energi og du holder deg våken noen timer til.

Eller som en melbournekvinne sier det:

- Det er en helt sprø cocktail. Jeg drikker ikke cocktails til vanlig, men jeg har prøvd Espresso martini noen ganger og det er utrolig hvor pigg og oppløftet du blir, sier hun og ler.

Muligens er det melbournefolkets sans for det glade liv som gjør at de elsker Espresso martini, mer enn at det er en kombinasjon av kaffe og vodka.

Her kan du se den nå avdøde mannen bak Espresso martini, Dick Bradsell, mens han blander sin original med Wyborowa-vodka

 

Forsiden akkurat nå

Vinkurs: Vin fra California

Lær alt om hvorfor californiske viner er så populære nå. Master of Wine, Mai Tjemsland tar deg med på en smaksrunde

Vin fra California er i vinden som aldri før. Det er ikke rart når kvaliteten er så høy, prisene så gunstige og variasjonen så stor. Bli med Master of Wine, Mai Tjemsland, på en rundtur blant disse fantastiske vinene. Les hele saken

Til toppen