Nyhetsbrev nr. 1 2001

Styret i foreningen har besluttet å utgi et nyhetsbrev til medlemmene via disse nettsidene. På den måten håper det å bidra til et større engasjement blant medlemmene. I dette nyhetsbrevet kan du blant annet lese om hvilke arrangementer som er under oppsei
05 Februar 2001 - 19:51

På vegne av styret i DNVF ønsker jeg alle vinkelnere i Norge et godt vinår i 2001 og takker for et hyggelig årsmøte i oktober. Vi har gjennomført en omorganisering av styret og en evaluering av fjoråret. På bakgrunn av dette og de tilbakemeldingene som kom på årsmøtet har vi bestemt å sende ut informasjon så tidlig som mulig om våre aktiviteter i år.

Det er vårt mål å sørge for større engasjement blant våre medlemmer og skape en levende interesseorganisasjon for vinkelnere. Samtidig er ikke vår forening mer levende enn det våre medlemmer gjør den til. Vi håper derfor at så mange som mulig av dere deltar på våre aktiviteter i året som kommer.

Nytt av året er en egen nettredaksjon hvor alle medlemmer oppfordres til å sende inn stoff i form av lenker, informasjon om smakinger, tips om kurs, nye viner på markedet, kjøkkenfaglig eller vinfaglig stoff. Dersom bruken av og interessen for dette er stort nok skal vi også sette opp et "speakers corner" på våre sider. Ta kontakt med nettredaktøren Turid Olsen, dersom dette lyder spennende: tosmak@online.no

Også i år har våre meget aktive medlemmer i Stavanger arrangert et strålende NM i forbindelse med Kokkemesterlaugets arrangement Buffet 2001. Det ligger stort engasjement og mange frivillige timer bak dette. Takk skal dere ha !! Styrets gratulasjoner går til vår nykårede Norgesmester Dan Lystad fra Restaurant Eighteen i Oslo, som vant på en sikker og overbevisende måte. Fjorårets mester, Toralf Bølgen, ble i år henvist til andreplassen og er innstilt på revansje.

Første anledning vil bli under Nordisk Mesterskap i København, 24. til 27. februar hvor begge to vil representere oss. Det er vårt ønske at så mange som mulig av dere blir med på en fellestur dit denne helgen slik at våre bolde deltakere kan få mest mulig støtte. Dette vil samtidig være en gyllen anledning for dere til å bli kjent med hvordan de internasjonale konkurransene gjennomføres og dere vil kunne skaffe dere kontakter i hele vinmiljøet i Skandinavia. Det kommer vinkelnere fra Island, Sverige, Danmark og Finland noe som alltid er sosialt, lærerikt og inspirerende. Meld fra til meg enten via mail; post@hvalstrand.no eller 6684 9929 dersom dette er noe for deg så vi kan koordinere avreise og eventuell overnatting. Forøvrig viser jeg til våre nettsider, www.aperitif.no/DNVF hvor dere finner et flott referat fra hele NM.

Før Nordisk Mesterskap vil det bli arrangert en uformell blindsmaking på Restaurant Terra i Oslo mandag 19. februar klokken 1900. Temaet er Italia og det er meningen at alle tar med seg en selvvalgt flaske herifra og denne vil så bli servert blindt for de frammøtte. De som var med på fjorårets smaking vil huske at den var rimelig uformell og fallhøyden lav dersom man tok feil på drue, region eller produsent. Vi gjennomfører ingen påmelding til dette arrangementet. Bare møt opp. NB ! Dette erstatter arrangementet 5. februar. For øvrig går de resterende smakingene etter planen; 2. april, 3. september og 5. november. Når det gjelder arrangementer i andre deler av landet, er det i øyeblikket bare Stavanger som har tilsvarende grupper. Bor du der, så ta kontakt med Torleif Høivik: torleif.hoivik@herlige-stavanger.no

Årets reisemål er allerede bestemt på årsmøtet og datoene er nå fastsatt. I referatet fra årsmøtet stod det riktignok feil reisemål. De korrekte er Spania (Rioja) og Skottland. Reisen til Skottland vil bli gjennomført 26. - 29. april mens turen til Spania går av stabelen 12. til 16. september. Sett av datoene allerede nå og vent på det endelige programmet/ påmeldingsskjema som blir sendt ut separat.

Avslutningsvis vil jeg oppfordre dere alle om å gi en tilbakemelding til foreningen snarest mulig dersom dere skulle stå med feil adresse i vårt arkiv, vi vil også gjerne ha så korrekt epost-register som mulig. Send oss derfor en mail med din epost-adresse til: geir@nordmail.no Dersom du ikke ønsker å stå som medlem lenger, så er det også svært viktig informasjon for oss.

Årets medlemskontingent er nå sendt ut. Sørg for innbetaling innen tidsfristen for på den måten å gjøre vår kasserers hverdag veldig mye enklere.

Da ønskes alle et suksessfylt år og lykke til videre med arbeidet innen vinens spennende verden.

Knut Aanonsen
President DNVF

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.