Ishavsrøye-tartar med brødkrutonger og dressing

Ishavsrøye-tartar:

1. Fisken kuttes i små terninger, ca 3x3 mm, eller kjøres gjennom kvern.
  2. Bland så med de øvrige ingredienser.
  3. Smak til med salt og pepper.
  4. Fordel i glass eller skåler.

Krutonger/kjeks:

1. Varm opp en stekepanne, ha i smør og la det bli så varmt at det begynner å frese.
  2. Legg brødskivene i og stek disse gylne på begge sider.
  3. Gni dem inn med sitronskall på hver skive og legg skivene på et stekebrett.
  4. Bakes videre i ovn ved 160 grader til de er sprø, ca 10 minutter.

Dressing/saus:

Alle ingredienser blandes og settes kjølig frem til servering.

NB Når fisk skal serveres rå, bør den fryses i 24 timer før bruk.

Taramosalata som i Hellas

Fremgangsmåte

Drypp hvitvin eller vann over loffskivene, og la dem trekke i 15 minutter. Mos loffen til grøt med baksiden av en sleiv eller bruk hurtighakker på en kjøkkenmaskin.

Tilsett røkt rogn eller i tube kaviar, 2 ss sitronsaft, løk og en knivspiss pepper. Bland godt og tilsett oljen litt etter litt, mens du rører kraftig eller lar maskinen gå på sakte fart.

Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Har taramosalataen for sterk smak, kan den tilsettes mer olje og brød. Er den for stiv, kan den spes ut med litt vann.

Legg taramosalataen i en bolle og la den stå en time eller to. Pynt med oliven og agurkskiver.

Taramosalata er en rett som har blitt laget rundt Middelhavet siden man fant ut at rogn kunne røkes. Dette var en veldig grei rett i tiden før kjøleskapet. Grunnlaget for retten er tarama, røkt og tørket rogn fra stor fisk som for eksempel grå mulle.

Tarama kommer ofte fra Messolonghi vest i Hellas. Det blir brukt rogn fra mange forskjellige fiskeslag - vi velger helst røkt torskerogn (eller kaviar fra tube), det passer godt til denne retten.

I Hellas serveres taramosalata ofte om vinteren, og da særlig under fasten som de fleste grekere følger.

Server taramosalata som forrett med oliven med oliven og ferskt brød, eller som lunsj eller kveldsrett med rå grønnsaker, for eksempel gulrotstaver, blomkålbuketter, stilker av stangselleri, reddiker, agurkskiver eller flatbrød, knekkebrød eller bare grovt brød. Oliven, helst svarte er fast følge til taramosalata.

Tom for torskeideer? Her er de beste oppskriftene

Her finner du mange flere oppskrifter med skrei og torsk

Her finner du mange oppskrifter med torsk

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Kald mandelsuppe med druer som i Spania Gazpacho blanco

Fremgangsmåte

Ha mandler, bløtlagt brød, hvitløk og 1 ts salt i en food processor, bruk "på-og av"-teknikken og kjør til mandlene er finmalt. Med motoren på, heller du langsomt i olivenolje, eddik og 2 ½ dl vann, og kjører til du har en kremaktig hvit væske. Hell den over i en bolle.

Rør inn så mye av resten av vannet som du trenger for å få suppekonsistensen du vil ha. Smak til med salt og pepper. Dekk til og sett i kjøleskap til suppen er godt avkjølt.

Rett før servering rører du inn druene. De skal være uten stein, flådd og delt i to. Øs opp suppen i avkjølte suppeboller og server.

Teksturen i denne suppen kan virke litt uvanlig til å begynne med, men du blir fort glad i den. Denne gazpachoen er - i motsetning til den vanlige tomatbaserte suppen blandet med grønnsaker - antagelig nærmest den opprinnelige versjonen, som ikke var mye mer enn brød, vann, olje og eddik.

Her er det flere oppskrifter på gazpacho

Se alt du kan bruke gammelt brød til

Har du lyst på en annen suppe finner du veldig mange forslag her

Drikke som passer til denne oppskriften

Grillet brød med tomat og hvitløk som i Spania

Fremgangsmåte

Skru på stekeovnsgrillen eller tenn en trekull- eller gassgrill.

Pensle litt olje på begge sider av brødskivene, legg dem på stekeplate og sett dem under stekeovnsgrillen eller på rist. Grill skivene på begge sider i til sammen 4-6 minutter, til de er gyllenbrune.

Legg skivene på fat. Gni det varme brødet først med hvitløkfeddene, deretter med tomatene, som du presser mens du gnir. Drypp olje over og smak til med salt og pepper. Server straks.

Dette er en klassisk tapa og en slektning av den mer velkjente italienske bruschetta. Det er ikke noe annet enn godt landbrød som er grillet, gnidd med hvitløk og deretter gnidd med en moden, halv tomat og dryppet med fruktig olivenolje.

Her finner du mange flere oppskrifter på bruschetta

Se våre andre oppskrifter på tapas

Drikke som passer til denne oppskriften

Bruschetta med røkt laks og dillkrem

Fremgangsmåte

Stek baguette-skivene i stekeovnen ved 200 grader til de er sprø. Alternativt kan skivene ristes i brødrister.

Finhakk dill og kutt laksen i terninger. Bland Philadelphia-ost, melk, rogn (du kan bruke kaviar), sitronsaft, hakket dill og 2/3 av laksen. Fordel laksesalaten på de stekte skivene.

Topp med resten av laksen og pynt med ekstra dill.

Mange flere oppskrifter på bruschetta finner du her

Se alt du kan bruke gammelt brød til

Sendt inn av Aperitif

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske