Skalldyrsuppe med friske reker og avokadokrem

Med friske reker har du utgangspunktet for denne enestående suppen som er en perfekt avslutning på uken.
30 Mai 2010 - 02:00

Reker hører sommeren til, og du kan lage en rekke deilige retter med denne lyserøde delikatessen.

Under oppskriften finner du en link hvor du gratis kan registrere deg for daglig mottak av Dagens rett på e-post.

Skalldyrsuppe med friske reker og avokadokrem

Fremgangsmåte

Rens rekene og ta vare på skallene. Dekk rekene med plastfilm og sett dem kaldt frem til du skal bruke dem.

Ha litt smør i en tykkbunnet kasserolle og ha i de tørre krydderne, la det surre sammen i et par minutter over middels varme.

Tilsett rekeskallet, de hakkede grønnsakene og la det surre i ca 10 minutter på middels varme.

Tilsett tomatpuré og la det surre de siste par minuttene før du har i tomater, friske urter, hvitvinseddik, hvitvin og vann til det står 3 cm over rekene og grønnsakene.

Kok opp og benytt en øse til å skumme av det skummet som legger seg på overflaten. Sett ned varmen og la kraften småkoke i ca 25 minutter.

Ha i fløten og la suppen få et nytt oppkok. La gjerne suppen koke noen minutter til den begynner å tykne litt før tilsetter crème fraîche og koker suppen opp igjen.

Mos suppen skikkelig med en stavmikser slik at du får ut all smaken av suppeingrediensene, sil suppen gjennom en finmasket sil og smak til med salt og kajennepepper.

Avokadokrem:
Mos avokadokjøttet med limesaft og presset hvitløk. Smak til med salt og sukker. Bland i crème fraîche og bland sammen til en glatt puré.

Rist rugbrødskiver i panne med noen dråper olivenolje.

Ha avokadokremen på rugbrødskivene og pynt med noen friske reker og finhakket koriander. Press litt sitronsaft over.

Legg reker i suppetallerkenen og hell suppen i. Server rugbrødskivene ved siden av.

Tips:
Har du ikke reker, men derimot krabbe, fungerer det også helt utmerket i denne suppeoppskriften. Etter at du har renset krabben for kjøtt, tar du rett og slett en hammer og knuser skallene før du koker kraft av dem.

Se alle de lekre oppskriftene med reker her

Se alt det gode du kan lage med krabbe

Her finner du mange flere deilige supper

9 lettlagete supper å ta med på tur

Her finner du mange oppskrifter med elg

Her finner du deilige retter med vilt

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink